Tuesday, December 1, 2015

Final Draft

Literature and Performance Written Coursework: Analysis of Performance based on Act II Scene II, Act III Scene III, and Act V Scene III from “Romeo and Juliet



















Examination Session: SL Literature and Performance 

Title of the play: “Romeo and Juliet

Word Count: 1734












Written Coursework: Analysis of Performance based on Act II Scene II, Act III Scene III, and Act V Scene III from Romeo and Juliet

After I finished reading the play version of Romeo and Juliet, I became interested in finding out why Romeo and Juliet has such a tragic ending. Therefore, I decided to act out the play. In that way I can understand the play better by substituting myself into the story and feeling the same way the characters do. The play is about the love between two teenagers from two hostile families whose pullback from their families caused their impulsive actions. They finally died together and reconciled the anger from both families. Because their extreme love, which made them ignore things happened around them but only focus their attention on each other, they could even die for each other only to show how they were in love. I found out that ignoring the foreshadowing may be one of the reasons why the tragic ending happens. Therefore, I want to dig deep into the foreshadowing part of the play and discover the start of this anguished story. My partner Julie and I picked three scenes to present our ideas which were Act II Scene II, Act III Scene III, and Act V Scene III. I acted as  Romeo throughout the play. My partner Julie acted as Juliet and Friar Lawrence throughout the play. In the performance, we used music, varying volume, props, and costumes to emphasize how important the foreshadowing is, and the how tragedy happens because Romeo and Juliet ignore the foreshadowing.

In Act II Scene II, I used costuming and emphasis of foreshadowing to show how Romeo ignored the story's obvious warnings because of the extreme love. I wore a black and white shirt from the era of the play to represent Romeo. The black refers to the future tragedy which Romeo and Juliet will face. The white alludes to the pure love between Romeo and Juliet - a love too pure and untainted that cannot hold anything but love. It is this extreme love that distracts them from anything else, including the foreshadowing. The lines I picked present the idea that Romeo disregards protecting his life, because he will do everything to stay with his lover, Juliet. For example, Romeo said, “My life were better ended by their hate than death prorogued, wanting of thy love.” This proclamation expresses a feeling that Romeo doesn’t care about his death, but is only concerned with desire for Juliet. Before Romeo's declaration, Juliet warned him that, “If they see thee, they will murder thee.” Ignoring the warning, Romeo holds to his belief that his life is not as important as Juliet’s love. The combination of pointed costuming and relevant passages helped to indicate the reason why characters ignore the obvious warning


I also added sound effects to the play to exaggerate the foreshadowing part of the lines. In preparation, my partner and I look through hundreds of songs and listened to advice from the audience. My partner and I chose a soft and smooth music called “Symphony No.101 by Chris Parker” as the background. The romantic music fit perfectly with the scene where Romeo and Juliet talk about how they love each other. When they talk about the foreshadowing words, we change the music to “Ride of the Valkyries by Wagner,” which is a rapid and depressing song. It indicates that something bad is about to happen. In my opinion, the key to making a play realistic and entertaining is adding emotion. In that case, I think music really helps me to act emotionally, because the process of acting with emotion will be a lot easier when you follow the flow of music. For example, when I play romantic music, it is easy to speak of things like love and heart. With some facial expressions like smiling and watching each others’ eyes while speaking, the audience can feel the romance brought out by the music. In addition, when the music is rapid and depressing, words like death and sorrow fit perfectly. It not only helped me to manifest my emotion, but also gave the audience a psychological hint that something bad is about to happen. In addition, I will shake my hand and smile when the depressing music plays to show that I ignore the warning of my death, because it is not as important as Juliet’s love. My use of music help me to emphasize the foreshadowing words.


In Act III Scene III, I highlight the ignorance of the foreshadowing by showing Romeo’s attitude between love and death by using the help of music and body languages. For example, Romeo said that, "Ha, banishment? Be merciful, say death...Much more than death.” In Romeo’s mind banishment is a much crueler thing than death. He prefers death to banishment because he can’t stand the pain of never seeing Juliet again. In order to comfort him, Friar Lawrence advised him to, “Be patient, for the world is broad and wide.”  However, Romeo closed his ears to this advice, because he is filled with sorrow stemming from leaving Juliet. He was emotional and impulsive, which I portrayed by shouting at Friar Lawrence and crying while speaking. In addition, I made a cutting motion across my throat with my hand when saying the foreshadowing words like “death” to show that Romeo’s lack of concern for and ignorance of the foreshadowing. To him there is nothing as important as Juliet; even his life is meaningless compared to Her. I picked  “Dogs of War” as the song for this scene. It is a rapid and predictive song which fits Romeo's feelings after hearing the news of his banishment. I acted rudely to Friar Lawrence by arguing with him loudly. I also distorted my face to show that Romeo lost control of his emotion. I forced my hands on my head, causing my veins to swell, which appeared like I was trying to hurt myself in response to my regret and sorrow. Romeo's banishment was caused by ignoring the foreshadowing in the first scene, when he refused to listen to Juliet’s warning that her kinsman will find out and try to kill him. Although Romeo lived through the attack of Juliet’s kinsman, he got banished. I muttered the word “death” and  slapped my head at the end of the second scene, which shows the foreshadowing to the last scene. Romeo is not afraid and he is ready to die for Juliet.

In the Act V Scene III, I used props and body language to show that the tragedy happened because of Romeo’s ignorance of the foreshadowing. After I walked into Juliet’s tomb, I stood in front of her and looked at her face for a while; I took a deep breath and closed her eyes. This action shows that Romeo has made the decision and is ready to die with Juliet. This action formed a connection with the second scene when Romeo said to Friar Lawrence that he preferred death to being banished from Juliet. Therefore, when he saw the “death” of Juliet, he felt that his life was vapid and meaningless, he decided that dying with Juliet was the best choice. I took out the "poison," which I replaced with a plastic bottle, and said, "Here’s to my love.” When I said that, my face turned from miserable to a big smile, because I knew that I could stay with Juliet together forever and nobody could break up us again. With that smile, I fell down beside Juliet. I think that while Romeo was drinking the poison, his mind was full of regret and happiness. He regretted that he was too impulsive and emotional, and ignored the foreshadowing because of his extreme love. However, he was also happy because  he knew that dying with Juliet was the only way he could stay with her forever. After I fell down, Juliet woke up. She was surprised and joyful at first when she saw Romeo beside her, because she was afraid that the poison given by Friar Lawrence may kill her or be active for less time than she expected. However, she found out that Romeo died in front of her, by looking at the bottle next to Romeo. Sorrow suddenly took over her face. She drew out the sword from Romeo's sheath. With spasmodic sobs, she stabbed herself confidently and laid beside Romeo. Juliet called the sword “happy dagger” and asked it to let her die, because she knew that dying with Romeo was her best choice in order to stay together forever. However, this tragedy happened because Romeo ignored the foreshadowing. If he was careful with the foreshadowing and listened to Friar Lawrence’s advice to be patient, he wouldn't have killed himself, he wouldn't kill Tybalt and been banished. He could have lived happily with Juliet. Unfortunately, driven by his extreme love, he became emotional and impulsive. The props in this scene helped us a lot by revealing our emotion. For example, I talk to the poison bottle with smile on my face to express my feelings, because that bottle is the thing which brings me to Juliet. The props help me to make the process of expressing characters’ feeling easier and more realistic.

The proceeding of acting Romeo and Juliet is not straight forward for me. It is a totally new experience for me to act as Romeo. Because of the lack of familiarity of how people may act when they fall in love with each other, it is truly a challenge for me to substituting myself into the character. By analysis the dialogues between Romeo and Juliet, I find out the right emotion for the play. I also understand that Romeo and Juliet’s tragic ending happens because of their ignorance of foreshadowing causing by their extreme love. Further more, the using of music, costume and props help me to blend in to the scene, for the reason that they create a more realistic environment for me to express my feeling. I want to use this play as a warning to tell people the dangerous of ignore the things happen around them such as foreshadowing because of the extreme love.

No comments:

Post a Comment